Модата като изкуство: делото на френския моден дизайнер е вдъхновение за няколко поколения моделиери и парфюмеристи
Photo credit: Pascal Le Segretain / Getty Images / www.instyle.com
„Всичко което знам, виждам и чувам; всяка част от моя живот превръщам в рокли“
Този цитат описва всичко, зад което застава Кристиан Диор – творецът на висшата мода, преобразил изцяло света на красотата, козметиката и високия клас парфюмерия. Един гений на текстилното изкуство, вложил цялото си сърце и душа в своите незабравими модели. Почеркът на френския дизайнер е толкова разпознаваем, че стилът му се е превърнал в своеобразна институция, позната на света с едно-единствено име: DIOR.
На Париж с любов – началото на едно вълнуващо пътешествие
Историята на дизайнера Кристиан Диор започва край бреговете на Нормандия, в Гранвил, където е роден през 1905 година, в семейството на заможен фабрикант. Когато е едва на 5 години семейството му се мести в Париж – модната столица на Европа, която ще остави неизтриваем отпечатък върху работата и живота му.
Родителите на Диор таят надежда, че синът им ще изгради успешна кариера като дипломат, но скоро откриват, че неговото истинско призвание е изкуството. Още докато учи, младият Кристиан започва да продава скиците си, а след като завършва, открива своя собствена арт галерия в Париж с помощта на своя баща. Галерията се радва на истински успех в арт средите, във времето, когато сюрреализмът набира световна популярност. Пабло Пикасо, Фрида Кало и Макс Жакоб са само част от авторите, чиито творби са излагани в галерията, а според легендите именно Кристиан Диор е първият, показал на широката публика картината с култовите топящи се часовници на Салвадор Дали.
Ефектът от Голямата депресия през 1929 година води до затварянето на галерията. Но младият Диор знае, че всеки край е едно ново начало, а пътят му изглежда предопределен – талантът на Диор е забелязан от френския моделиер Роберт Пиге, който го наема на работа като дизайнер. През следващите години Диор работи за редица уважавани имена в модната индустрия, като усъвършенства стила си и придобива незаменим опит в сферата.
Добре дошли в House of Dior
Photo credit: Keystone-France / Getty Images / www.harpersbazaar.com
На 16 декември 1946 година Кристиан Диор отваря собствен бутик на булевард Монтен в Париж.
Въпреки това, за „рождена“ година марката счита 1947, когато излиза първата самостоятелна колекция на модната къща. Линията е наречена с цветното име „Corolle“, но скоро е прекръстена на „New Look“, или „нов облик“ – фраза, измислена от редактора на американското модно списание Harper’s Bazaar. През същатема година е представен и първият аромат Dior – емблематичният Miss Dior.
Моделите на Диор са доста далеч от традиционната по това време европейска дамска мода – пищните дълги рокли и поли, стигащи чак до глезените, скандализират обществото заради следвоенните рестрикции, целящи пестене на платове. Колекцията на Диор поставя началото на завръщането на истинския дух на Париж след войната – жизнерадостен, свободен и струящ пъстрота. През следващите години творбите на House of Dior революционизират модния бранш и спомагат Париж да се превърне в столица на модата – титла, която носи и днес. Модна къща Dior оформя някои от най-емблематичните имена в модната история – Пиер Карден и Ив Сен Лоран работят като асистенти на Диор много преди самите те да станат световно известни. През следващите десетилетия за бутика работят моделиери като Джанфранко Фере, Марк Боън, Джон Галиано и др
COLLECTION AUTUMN-WINTER 1954, LINE H. PHOTO WILLY MAYWALD
Photo credit: www.harpersbazaar.com
„След жените, цветята са най-прекрасното нещо, което Бог е дал на света“
Кристиан Диор е пословичен с любовта си към цветята – дотолкова, че във всяка негова колекция присъства елемент, съдържащ момина сълза.
Любимото цвете на дизайнера се превръща във вдъхновение за колекцията луксозни аромати, първият от които е шипровият дамски парфюм Miss Dior, посветен на една от любимите жени на Диор – неговата сестра. Семплата композиция е изненадваща за пищния почерк на дизайнера, но нейната простота се оказва гениална концепция, която дава началото на така наречения скъп лукс във високия клас парфюмерия. Галбанум, жасмин и пачули са трите съставки, композиращи този незабравим дамски аромат.
„Направи ми парфюм, който ухае на любов“
Photo credit: Dior.com
Miss Dior остава един от най-знаковите аромати на модната къща и през следващите десетилетия Dior представя няколко изключителни негови превъплъщения. Последното от тях е Miss Dior Eau de Parfum – нов прочит на оригинала от 50-те години, върху който работи световният парфюмерист Франсоа Деманши. Той го определя като „аромат, изпълнен с любов и надежда“. В първоначалната рецепта парфюмеристът вплита нотки свежа момина сълза – израз на почит към Кристиан Диор. Към нея добавя уханието на роза сентифолиа с пикантен акцент, както и плодови нотки от сочна праскова и кайсия.
Самият автор описва творението си като благоуханна магия: „Новият флорален букет на Miss Dior Eau de Parfum събужда всички сетива. Ароматът възхвалява чувственото кадифено усещане от докосването на роза – подсилено от свежестта на момината сълза и остротата на божура, обгърнати от пудрен ирис“.
Висша мода в парфюмерията
След впечатляващия успех на Miss Dior, през 1948 година е представен и Diorama – вторият знаков аромат на модната къща.
Шипрово-плодовият дамски парфюм спира дъха с разкошната си визия – бутиковият флакон е едно малко бижу, достойно за кралици. Знакът на Диор – момината сълза, увенчава сърцевината на този култов аромат, заедно с изтънченото ухание на гардения, жасмин, роза, карамфил и индийско орехче. Изненадата се крие във връхните нотки, които придават на Diorama характерния плодов акцент: ароматът на зрели праскови и пъпеш внасят сладострастен нюанс в чувствената му композиция.
През 1966 година Dior представя първия си мъжки парфюм – цитрусовия Eau Sauvage, който се превръща в един от знаковите за марката. Легендарният аромат представлява перфектен баланс между свежата тръпчивост на лимона във връхните нотки и мъжествените дървесни нюанси в основата. Сърцевината разкрива богата палитра от усещания: копринената мекота на жасмина среща тръпчивостта на кориандъра и мекотата на сандаловото дърво.
Въпреки че не принадлежи към същата колекция като оригинала, фужерният Sauvage от 2015 година, чието име е вдъхновено от Eau Sauvage, е един от най-продаваните мъжки аромати Dior на всички времена. Представян като „радикално свеж, суров и, същевременно, благороден“, парфюмът завладява с доминиращия аромат на бергамот от Калабрия, примесен със сладки дървесни нотки амброксан.
От градините на Грас до витрините на Dior
Районът на Прованс и по-специално земите около Грас са силно свързани с историята на Dior. Именно там, в тишината на имението Château de La Colle Noire, дизайнерът споделя, че се чувства „колкото моделиер, толкова и парфюмерист“.
Прованс се оказва вдъхновението на Кристиан Диор за редица от култовите аромати на марката, а днес уникалната локация на Грас, съчетаваща морски и континентален климат, позволява отглеждането на майски рози и жасмин за парфюмите Dior.
Именно оттам идват цветовете, вплетени в аромата на J’Adore – един от най-обичаните и боготворени дамски парфюми на Dior. Флоралната сърцевина на аромата разкрива фини нотки жасмин, момина сълза, тубероза, фрезия, майска роза и орхидея. Сочният плодов вкус във връхните нотки се дължи на ароматните круши и пъпеш, подсилени от свеж бергамот и изискана магнолия. Основата завладява с плътното докосване на мускус, натурален кедър, топла ванилия и сладко-тръпчива къпина.
Най-новото попълнение в семейството на J’adore e J’adore Parfum d’eau – концентрация на вода и цветя, което превъплъщава обещанието за удоволствие, издържано от J’adore от 1999 в аромат с безпрецедентна сетивност.
J’adore Parfum d’eau носи акуратно иконичният флорален букет J’adore: откъснат от традиционния триптих върхни-средни-базови нотки за моментален аромат, наситен с нотки на жасмин самбак, нероли и магнолия.
Този аромат е първата по рода си формула в Dior, съдържаща се в матов опалесцентен бял флакон. Начинът, по който се нанася аромата също е нов – J’adore Parfum d’eau се спрейва щедро на облак върху кожата, за да я обгърне.
J’adore Parfum d’eau е първата парфюмна вода не на алкохолна, а на водна основа, но със същата концентрация и интензитет като класическа парфюмна вода. Dior сбъдват мечтата на парфюмеристите – формулиране на парфюмна вода, която не съдържа алкохол.
Красотата Dior: грижа за кожата без еквивалент
ПЪРВАТА SKINCARE ЛИНИЯ С ЛЕЙБЪЛА DIOR Е ПРЕДСТАВЕНА ПРЕЗ 1967 ГОДИНА, А ДНЕС МАРКАТА Е ЕДИН ОТ ЛИДЕРИТЕ ВЪВ ВИСОКИЯ КЛАС КОЗМЕТИКА И ГРИЖА ЗА КОЖАТА.
През 1967 година Dior представя на своята аудитория два великолепни skincare продукта – мляко демакиант и лосион на флорална основа. Няколко години по-късно марката навлиза в сферата на премиум козметиката с първата си линия грижа за кожата – Hydra Dior, която съдържа 7 впечатляващи продукта за цялостен ритуал.
Следва анти-ейдж колекцията Dior Resultante, която дебютира през 1979 година и жъне невиждан успех. Необходими са още 7 години, за да бъде разработена една от бестселинг сериите на козметиката Dior – луксозната серия Capture, която стартира с уникален по рода си серум за лице, съдържащ първия козметичен патент на компанията – липозоми, събуждащи клетките на кожата.
Всеки етап от разработката на продуктите Dior – от дизайна и концепцията до производството и пакетирането, се извършва ин-хаус, под ръководството на самата модна къща. Слоганът „100% Made in Dior“ е обещание за високоефективни продукти с внимателно селектирани и дерматологично тествани съставки, предназначени за здрава и красива кожа.
Бюти ритуалите на Dior са базирани на флоралната наука и съдържат ексклузивни растителни активни съставки. Същевременно, фокусът върху природните богатства и устойчивите ресурси се комбинира с мащабни инвестиции в собствени лаборатории и международно сътрудничество с престижни университети и институции, за да се покрие пълният спектър от медицинска и научна експертиза.
От почистващите и анти-ейдж продукти до кремовете за лице, марката Dior не предлага нищо по-малко от най- доброто на пазара, а изразът „висша мода“ придобива съвсем ново значение, когато става въпрос за козметиката Dior.
Една от най-предпочитаните анти-ейдж колекции в портфолиото на марката е Dior Capture Totale – пълноценна грижа против стареене с мигновен и дълготраен резултат. Серията включва няколко революционни продукта за лице, покриващи целия спектър от необходими грижи за кожата. Сред тях се отличава лифтинг серумът Super Potent Serum, звездният продукт на линията, който предлага ексклузивна трансформация на кожата след само 7 дни употреба. Зад изключителния ефект на Super Potent Serum стоят 20 години изследвания на стволови клетки, провеждани в лабораториите на Dior.
Eдно от най-новите попълнения в колекцията е ексклузивния тоник за лице Capture Totale Intensive Essence Lotion, с ултрасвежа и лека текстура, която изравнява тена на кожата и реактивира нейното сияние в дълбочина. Анти-ейдж ритуалът се допълва с деликатна почистваща пяна Capture Totale Super Potent Cleanser.
Сияние и съвършенство – серията Dior Hydra Life
Интензивната хидратация и дълбокото подхранване на кожата са в основата на култовата козметична серия Hydra Life от Dior – колекция от почистващи и овлажняващи продукти без еквивалент като съставки и технология.
Dior предлага комплексна грижа в няколко стъпки за безупречна кожа: балансиращата 2 в 1 сорбе вода Hydra Life Balancing Hydration едновременно почиства, тонизира и матира, а тонизиращият сорбе околоочен гел Hydra Life Cooling Hidration намалява признаците на стареене и връща блясъка в погледа.
Колекцията предлага още и матиращ течен хидратант Hydra Life Sorbet Droplet Emulsion, есенция за дълбока хидратация Deep Hydration Sorbet Water Essence, както и гел-крем с двойна концентрация на хиалуронова киселина Fresh Sorbet Crème.
Фаталната жена Dior: високи токчета и червено червило
ПРЕЗ 1949 ГОДИНА МОДНИЯТ БРАНД СТЪПВА НА ПАЗАРА НА ДЕКОРАТИВНАТА КОЗМЕТИКА. КАКТО ВСИЧКО ДРУГО, ТАКА И ТОЗИ МОМЕНТ Е ОТБЕЛЯЗАН В НЕПОДРАЖАЕМИЯ СТИЛ НА DIOR – ЕЛЕГАНТНО И С РАЗМАХ.
По идея на дизайнера през 1949 Dior представя първия си грим продукт – червено червило, което да допълни емблематичните рокли от колекциите на марката. Така, на прага на 50-те години на XX век, Dior се превръща в първата модна къща, създала собствен грим продукт. През 1953 година разширява линията до колекция от 8 различни нюанса, носещa култовото име Rouge Dior – колекция, която днес е символ на силната и независима Жена Dior.
Рекламната кампания на колекцията превръща червилата в символ на статус и ексклузивност. Рекламно лице на червилата е обожаваната от няколко поколения италианска актриса Моника Белучи.
С леката си, кремообразна текстура и богата палитра от знакови нюанси, червилата Rouge Dior прилягат като втора кожа върху устните и носят усещане за комфорт и сексапил. В годините колекцията е осъвременявана няколко пъти, последният от които – през 2021 година, а днес се състои от 35 луксозни сатенени и 15 матиращи нюанса, разделени в 5 цветови категории.
ЕКСКЛУЗИВНАТА ФОРМУЛА НА ROUGE DIOR е обогатена с етерично масло от Criste Marine, подпомагащо обновяването на клетките, както и значителна доза хиалуронова киселина за дълбока хидратация и усещане за плътност. Петте цветови категории съдържат над 30 нюанса от висшата мода: „Култово червено“, „Натурален нюд“, „Зашеметяващо розово“, „Великолепен корал“ и „Екстремен мат“.
От светлината на модните прожектори до козметичните лаборатории, днес Dior продължава завета и наследството на своя създател: елегантност и перфекционизъм, вплетени във всяко творение на марката, независимо дали става дума за висша мода, луксозна козметика или селективна парфюмерия. House of Dior остава в историята като революционен бранд, издигнал модата до изкуство, а парфюмерията – до култ към природата и свободата на духа.
Открийте всички аромати, грим продукти и бяла козметика на DIOR в магазини Pretty Shop и онлайн на WWW.PRETTYSHOP.BG