C H A N E L
Жената трябва да бъде две неща: стилна и зашеметяваща.
Зад този вдъхновяващ цитат стои една още по-вдъхновяваща личност. Нейната поява кара хората да замлъкнат и привлича погледите дори без да говори, а днес образът ѝ е символ на класическата френска елегантност във висшата мода. Стилен дамски костюм, ефектна чанта със златна верижка, безупречни аксесоари и незабравимия аромат на Chanel №5:
ТОВА Е ИМЕННО ТЯ – КОКО ШАНЕЛ.
Легендарният френски дизайнер, променил хода на историята на модата. Жената, създала не една, а цели две модни революции. Геният на високия клас дамска парфюмерия. Талантлива и амбициозна дама, спечелила уважението на конкуренцията в една доминиращо мъжка индустрия. Първият моделиер, който поставя жените в панталони. Щедър меценат, подкрепял творци като Пабло Пикасо и Салвадор Дали. Пионер в сферата си и единственият представител на модния бранш, обявен за една от 100-те най-влиятелни личности на XX век от списание „Тайм“. Всичко това е Габриел „Коко“ Шанел, създателката на култовата марка CHANEL:
ОТ ГАБРИЕЛ ДО КОКО: ИСТОРИЯТА НА CHANEL
Габриел Бонюр Шанел, както е истинското име на Коко Шанел, е родена през 1883 г. в живописното градче Сомюр, покрай брега на река Лоара във Франция. Ранните ѝ години са низ от трудности и нещастия, които я отвеждат до сиропиталище в католически метох в Обазин. Там Габриел получава своите първи уроци по шиене и придобива умения, които ще оформят целият ѝ последващ жизнен път. Момичето показва завиден талант и скоро надминава по майсторство монахините в метоха. След навършване на пълнолетие, Шанел започва работа в местно шивашко ателие. През деня навлиза още по-дълбоко в шивашкия занаят, а през нощта пее в местно кабаре, където всъщност получава и своя прякор „Коко“.
Скоро е забелязана от милионера Етиен Балсан, а любовната им връзка променя хода на съдбата ѝ. Историята прилича на тази за модерната Пепеляшка на XX век – от обикновено момиче Коко се превръща в истинска принцеса. Балсан я представя във висшето общество на Париж, където Шанел се докосва за първи път до живота на френския хайлайф. Шиенето си остава нейна страст и в свободното си време скицира и създава модели шапки за дамите от парижкия елит.
МАРКАТА CHANEL – НАЧАЛОТО НА ЕДНА ЛЕГЕНДА
Първият магазин CHANEL е открит през 1910 г. и в него се предлагат авангардните модели шапки на дизайнерката. Съвсем скоро редица популярни актриси и известни личности започват да носят нейните шапки, а марката CHANEL се превръща в истински тренд. Коко се амбицира още повече и през 1913 година представя първата си модна колекция спортни дамски облекла. Това поставя началото на редица успешни колекции, превърнали се в знакови за модната индустрия. Останалото, както казват, „е история“.
ЗНАКОВИТЕ МОДЕЛИ CHANEL
Коко Шанел се вдъхновява от 20-те години на XX век, т.нар. Belle Epoquе, както и от бунтарския дух на жените през този период. Тя се обявява срещу тесните корсети и пищните тоалети, и връща обратно на модния подиум материи като жарсе, памук и трико, считани дотогава за по-ниска класа.
Това е истинска модна революция, тъй като по това време тези материали се използват предимно в мъжкото облекло. Моделите ѝ са предназначени за младите, независими жени, които шофират собствените си автомобили, пият коктейли, посещават нощни клубове, участват в спортове и определят собствените си правила. Сред клиентите на CHANEL през годините са личности като Одри Хепбърн, Лиз Тейлър и Джаки Кенеди, емблематични за света на модата.
Един от иконичните модели на модната къща е прочутото сако CHANEL, чиято кройка, с ръчно изработени шевове, масивни метални копчета и верижка в основата, до ден днешен остава най-разпознаваемата дреха на дизайнерката.
През 1924 година Коко Шанел преоткрива знаковия за марката туид – още една тъкан, носена предимно от мъже. Дизайнерката е впечатлена от високото качество и комфорта на материята, а многообразието от цветове и предназначения я правят подходяща за всичко, от официални костюми до аксесоари и спортно облекло. Туидът на CHANEL става толкова популярен, че и днес неизменно присъства в колекциите на марката, като е особено почитан от Карл Лагерфелд, който заема поста творчески директор на CHANEL от 1983 година до смъртта си през 2019.
Емблематичната за CHANEL малка черна рокля (Little Black Dress) е показана за първи път през 1926 г. Представянето на модела в списание Vogue ѝ носи днешният легендарен статус. Смята се, че именно тази рокля превръща черния цвят от траурен и неестетичен, в равнозначен на висока класа и делови стил. Днес малката черна рокля е задължителна част от гардероба на всяка уважаваща себе си дама, а нейната класическа кройка символизира женската независимост, амбиция и свобода.
Коко Шанел оставя на света и някои незабравими модели аксесоари. Сред тях е култовата дамска чанта CHANEL 2.55 – тя е представена през февруари 1955 година (оттам и името – 2/55). С емблематичната си капитонирана кожа и метална верижка, за първи път в историята на модата жените получават стилна и компактна дамска чанта, която могат да прехвърлят през рамо и да не носят в ръка. Двуцветните обувки с остър връх са друг модел, носещ разпознаваемия почерк на Шанел – те са още една модна революция, вдъхновила цяло поколение дизайнери.
АРОМАТИТЕ CHANEL
Коко Шанел е пионер и новатор както в модата, така и в парфюмерията. За Шанел елегантният аромат е задължителен елемент от визията на стилната жена.
„Жена, която не носи парфюм, няма бъдеще“ – този цитат на Коко Шанел описва достатъчно ясно значението, което френската дизайнерка придава на своите ухания. Сред най-известните дамски парфюми CHANEL са:
CHANEL N°5
Дебютът на култовия аромат CHANEL N°5 през 1921 година може да се нарече повратна точка в парфюмерийната индустрия на XX век.
За първи път на пазара се предлага аромат, носещ името на своя автор – подход, който скоро се възприема от голяма част от лидерите в бранша. Шанел номер 5 e и първият дамски парфюм, който смесва няколко аромата, тъй като дотогава уханията са имали само една „моно“ нотка. Коко Шанел отказва да приеме, че парфюмът трябва да е посветен на едно-единствено цвете: вместо това тя търси сложна композиция, която изисква визия и майсторство – умения, каквито са необходими и на шивача, превръщащ парче плат в успешен модел рокля. Така е създаден CHANEL №5, увековечил нейното име и любимото ѝ число.
Дори флаконът е нещо невиждано за времето си – със семплия си, изчистен дизайн и прави ръбове, бутилката се отличава от всичко останало на пазара.
Днес CHANEL N°5 се смята за олфактивна икона, а вечният му аромат ни пренася на терасата на известния хотел Риц, откъдето в продължение на десетилетия Коко Шанел се е наслаждавала на разкошната гледка към любимия си Париж.
COCO MADEMOISELLE
Създаденият през 2001 година дамски аромат се превръща в емблема на младото поколение жени. Със свежите си цитрусови нотки и ярки флорални акорди, кехлибареното ухание Coco Mademoiselle бързо печели световна популярност.
Композицията на аромата се открива с незабравимо съчетание от сочни цитруси във връхните нотки: портокал, портокалов цвят, мандарина и бергамот преплитат екзотичните си ухания в този смел и провокативен аромат CHANEL. Флоралната сърцевина носи елегантния аромат на най-изисканите цветя в света на луксозната парфюмерия: роза дамасцена, мимоза, иланг-иланг и жасмин, плавно преливащи в плътна, топла основа от бял мускус, ветивер, ванилия, зърна тонка и пачули.
Коко Мадемуазел е женствен, класически аромат, носещ дръзкия характер на Шанел. Незабравимият му аромат символизира елегантния лукс, превърнал се в знаков почерк на марката.
Линията Mademoiselle представя още и Coco Mademoiselle Intense: кехлибарено-дървесен дамски парфюм със силно изразена личност, посветен на свободната жена CHANEL. Чувствената композиция носи интензивната ароматна следа на пачули, подчертана от провокативен ванилов акорд. Флоралната сърцевина успява да надделее над цитрусовите нотки и потъва в плътна дървесна прегръдка, ознаменуваща зрелищния финал на тази разкошна симфония от аромати.
CHANEL CHANCE
Цветен и неудържим, Chance е посветен на смелостта да грабнеш поднесените от живота възможности. Точно така, както Коко Шанел взима съдбата си в свои ръце, Шанел Шанс ни вдъхва увереността, че всичко е възможно, стига да го пожелаем.
Последвайте ярката, жива следа на нотки розов пипер, жасмин и кехлибарено пачули. В композицията на този впечатляващ пудрен аромат се отличава и незабравимото ухание на ирис и ананас във връхните нотки, както и роза, жасмин и лимонови акценти в сърцевината.
Основата балансира с дървесния дъх на пачули и богати нюанси ветивер и ванилия. Облият флакон умишлено се противопоставя на правоъгълните форми на класическия Chanel No5: Chance символизира колелото на съдбата и безкрайния кръговрат от нови шансове, които тя ни предоставя.
В колекцията Chanel Chance можем да открием още и луксозен спрей за коса, както и дезодорант спрей със същия наситен и неустоим аромат.
МЪЖКИ АРОМАТИ CHANEL
CHANEL обръща внимание и на мъжката част от аудиторията с една ексклузивна колекция мъжки парфюми.
Сред тях специално внимание заслужават интензивният дървесен Bleu De Chanel, магнетичният Allure Homme Sport, неустоимо съблазнителният Pour Monsieur, както и консервативният, но завладяващ с уханието си ÉGOÏSTE. Наситените мъжки ухания рисуват образа на силния, свободен и неустоимо чувствен мъж, разказвайки незабравимите любовни истории на самата Коко.
ПРЕМИУМ КОЛЕКЦИЯ ГРИМ И КОЗМЕТИКА CHANEL BEAUTY
Коко Шанел създава някои от най-знаковите модели дамски дрехи и аромати в историята на модата, но амбициите на френската дизайнерка далеч не спират дотам – защото знае, че красотата означава много повече.
През 1924 година CHANEL представя първата си линия пудри за лице и червила, които стават толкова успешни, че някои от нюансите, сред които Pirate (един от най-продаваните червени цветове червило в света), все още се предлагат в портфолиото на марката. Днес любителите на класическото червено червило имат удоволствието да избират между повече от 10 уникални нюанса, част от впечатляващата серия CHANEL Rouge Allure L’Extrait – ексклузивни червила CHANEL с ултранаситен цвят и неповторимо траен блясък.
Много скоро след дебюта си CHANEL Beauty успява трайно да се наложи на пазара като колекция висок клас козметични и грим продукти. С течение на времето портфолиото се обогатява с праймери и фон дьо тени CHANEL, коректори, спирали за очи, руж, бронзант, моливи, очни линии и други.
През 1927 година на пазара излиза и първата skincare линия CHANEL, състояща се от 15 козметични продукта, разработени да усъвършенстват тена на лицето. Към днешна дата CHANEL предлага богата колекция от луксозни продукти за грижа за кожата и ритуали за красота: лосиони за лице, дегримьори, мицеларна вода, почистваща пяна за лице, серуми и концентрати, кремове за лице и тяло, анти-ейдж терапии и много други.
От 2023 година, ексклузивно и за първи път в България, пълната колекция грим, козметика и аромати Шанел вече може да бъде закупена и онлайн единствено в сайта на Pretty Shop www.prettyshop.bg